BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

syAng sye tak ?

Friday, July 23, 2010

Tazkirah Hari Jumaat: Istimewa & bertuahnya menjadi seorang wanita :=)


Renungan buat insan yang bergelar wanita. Ketahuilah betapa istimewanya dan
bertuahnya menjadi wanita. Bagi kaum lelaki, hormatilah kaum wanita yang bergelar ibu dan isteri. Berikut adalah himpunan hadis-hadis yang berkenaan.


1. Doa wanita lebih maqbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulallah s.a.w. akan hal tersebut, jawab baginda : "Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."


2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1,000 orang lelaki yang tidak soleh.


3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.


4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.


5. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah s.w.t. dan orang yang takutkan Allah s.w.t. akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.


6. Barang siapa yang membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah) lalu diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah. Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail a.s.


7. Tidaklah seorang wanita yang haid itu, kecuali haidnya merupakan kifarat (tebusan) untuk dosa-dosanya yang telah lalu, dan apabila pada hari pertama haidnya membaca "Alhamdulillahi'alaa Kulli Halin Wa Astaghfirullah“ (Segala puji bagi Allah dalam segala keadaan dan aku mohon ampun kepada Allah dari segala dosa.); maka Allah menetapkan dia bebas dari neraka dan dengan mudah melalui siratul mustaqim yang aman dari seksa, bahkan Allah Ta'ala mengangkatnya ke atas darjat, seperti darjatnya 40 orang mati syahid, apabila dia selalu berzikir kepada Allah selama haidnya.


8. Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah s.a.w.) di dalam syurga.


9. Barang siapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan, lalu dia bersikap ehsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa taqwa serta bertanggungjawab, maka baginya adalah syurga.


10. Daripada Aisyah r.ha. "Barang siapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya, lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka."


11. Syurga itu di bawah telapak kaki ibu.


12. Apabila memanggil akan engkau dua orang ibubapamu, maka jawablah panggilan ibumu dahulu.


13. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.


14. Wanita yang taat akan suaminya, semua ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan, semuanya beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya dan meredhainya. (serta menjaga sembahyang dan puasanya)


15. Aisyah r.ha. berkata "Aku bertanya kepada Rasulullah s.a.w. siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita ?" Jawab baginda, "Suaminya". "Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah s.a.w. "Ibunya".


16. Seorang wanita yang apabila mengerjakan solat lima waktu, berpuasa wajib sebulan (Ramadhan), memelihara kehormatannya serta taat kepada suaminya, maka pasti akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dia kehendaki.


17. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah s.w.t. memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya(10,000 tahun).


18. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya, maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah s.w.t. mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebaikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.


19. Dua rakaat solat dari wanita yang hamil adalah lebih baik daripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.


20. Wanita yang hamil akan dapat pahala berpuasa pada siang hari.


21. Wanita yang hamil akan dapat pahala beribadat pada malam hari.


22. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah s.w.t. mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah s.w.t.


23. Wanita yang bersalin akan mendapat pahala 70 tahun solat dan puasa dan setiap kesakitan pada satu uratnya Allah mengurniakan satu pahala haji.


24. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia daripada dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.


25. Sekiranya wanita mati dalam masa 40 hari selepas bersalin, dia akan dikira sebagai mati syahid.


26. Wanita yang memberi minum susu kepada anaknya daripada badannya (susu badan) akan dapat satu pahala daripada tiap-tiap titik susu yang diberikannya.


27. Jika wanita menyusui anaknya sampai cukup tempoh (2 1/2 tahun), maka malaikat-malaikat di langit akan khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.


28. Jika wanita memberi susu badannya kepada anaknya yang menangis, Allah akan memberi pahala satu tahun solat dan puasa.


29. Wanita yang habiskan malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit akan mendapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba.


30. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah memberi 12 tahun pahala ibadat.


31. Apabila seorang wanita mencucikan pakaian suaminya, maka Allah mencatatkan baginya seribu kebaikan, dan mengampuni dua ribu kesalahannya, bahkan segala sesuatu yang disinari sang suria akan meminta keampunan baginya, dan Allah mengangkatkannya seribu darjat untuknya.


32. Seorang wanita yang solehah lebih baik daripada seribu orang lelaki yang tidak soleh, dan seorang wanita yang melayani suaminya selama seminggu, maka ditutupkan baginya tujuh pintu neraka dan dibukakan baginya lapan pintu syurga, yang dia dapat masuk dari pintu mana saja tanpa dihisab.


33. Mana-mana wanita yang menunggu suaminya hingga pulanglah ia, disapukan mukanya, dihamparkan duduknya atau menyediakan makan minumnya atau merenung ia pada suaminya atau memegang tangannya, memperelokkan hidangan padanya, memelihara anaknya atau memanfaatkan hartanya pada suaminya kerana mencari keredhaan Allah, maka disunatkan baginya akan tiap-tiap kalimah ucapannya, tiap-tiap langkahnya dan setiap renungannya pada suaminya sebagaimana memerdekakan seorang hamba. Pada hari Qiamat kelak, Allah kurniakan Nur hingga tercengang wanita mukmin semuanya atas kurniaan rahmat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke mertabat itu melainkan Nabi-nabi.


34. Tidakkan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya.


35. Wanita yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suaminya melihat isterinya dengan kasih sayang akan di pandang Allah dengan penuh rahmat.


36. Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 tahun solat.


37. Wanita yang melayan dengan baik suami yang pulang ke rumah di dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad.


38. Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas dan jika wanita memicit suami bila disuruh akan mendapat pahala tola perak.


39. Dari Hazrat Muaz : Mana-mana wanita yang berdiri atas dua kakinya membakar roti untuk suaminya hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api, maka diharamkan muka dan tangannya dari bakaran api neraka.


40. Thabit Al Banani berkata : Seorang wanita dari Bani Israel yang buta sebelah matanya sangat baik khidmatnya kepada suaminya. Apabila ia menghidangkan makanan dihadapan suaminya, dipegangnya pelita sehingga suaminya selesai makan. Pada suatu malam pelitanya kehabisan sumbu, maka diambilnya rambutnya dijadikan sumbu pelita. Pada keesokkannya matanya yang buta telah celik. Allah kurniakan keramat (kemuliaan pada perempuan itu kerana memuliakan dan menghormati suaminya).


41. Pada suatu ketika di Madinah, Rasulullah s.a.w. keluar mengiringi jenazah. Baginda dapati beberapa orang wanita dalam majlis itu. Baginda lalu bertanya, "Adakah kamu menyembahyangkan mayat?" Jawab mereka,"Tidak" Sabda Baginda "Seeloknya kamu sekelian tidak perlu ziarah dan tidak ada pahala bagi kamu. Tetapi tinggallah di rumah dan berkhidmatlah kepada suami nescaya pahalanya sama dengan ibadat-ibadat orang lelaki.


42. Wanita yang memerah susu binatang dengan 'Bismillah' akan didoakan oleh binatang itu dengan doa keberkatan.


43. Wanita yang menguli tepung gandum dengan 'Bismillah', Allah akan berkatkan rezekinya.


44. Wanita yang menyapu lantai dengan berzikir akan mendapat pahala seperti meyapu lantai di Baitullah.


45. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang mengeluarkan peluh ketika membuat roti, Allah akan membinakan 7 parit di antara dirinya dengan api neraka, jarak di antara parit itu ialah sejauh langit dan bumi."


46. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang, Allah akan mencatatkan untuknya perbuatan baik sebanyak utus benang yang dibuat dan memadamkan seratus perbuatan jahat."


47. "Wahai Fatimah, untuk setiap wanita yang menganyam akan benang dibuatnya, Allah telah menentukan satu tempat khas untuknya di atas tahta di hari akhirat."


48. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang memintal benang dan kemudian dibuat pakaian untuk anak-anaknya maka Allah akan mencatatkan baginya ganjaran sama seperti orang yang memberi makan kepada 1000 orang lapar dan memberi pakaian kepada 1000 orang yang tidak berpakaian."


49. "Wahai Fatimah, bagi setiap wanita yang meminyakkan rambut anaknya, menyikatnya, mencuci pakaian mereka dan mencuci akan diri anaknya itu, Allah akan mencatatkan untuknya pekerjaan baik sebanyak helai rambut mereka dan memadamkan sebanyak itu pula pekerjaan jahat dan menjadikan dirinya kelihatan berseri di mata orang-orang yang memerhatikannya."


50. Sabda Nabi s.a.w. : "Ya Fatimah barang mana wanita meminyakkan rambut dan janggut suaminya, memotong misai dan mengerat kukunya, Allah akan memberi minum akan dia dari sungai-sungai serta diringankan Allah baginya sakaratul maut dan akan didapatinya kuburnya menjadi sebuah taman daripada taman-taman syurga dan dicatatkan Allah baginya kelepasan dari api neraka dan selamatlah ia melintas Titian Shirat."


51. Jika suami mengajarkan isterinya satu masalah akan mendapat pahala 80 tahun ibadat.


52. Wanita yang menyebabkan suaminya keluar dan berjuang ke jalan Allah dan kemudian menjaga adab rumahtangganya akan masuk syurga 500 tahun lebih awal daripada suaminya, akan menjadi ketua 70,000 malaikat dan bidadari dan wanita itu akan dimandikan di dalam syurga, dan menunggu suaminya dengan menunggang kuda yang dibuat daripada yakut.


53. Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah di akhirat, tetapi Allah akan datang sendiri kepada wanita yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah.


54. Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang solehah.


55. Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas kahwin).


56. Sebaik-baik wanita ialah wanita (isteri) yang apabila engkau memandang kepadanya ia menggirangkan engkau, jika engkau memerintah ditaatinya perintah engkau (taat) dan jika engkau berpergian dijaga harta engkau dan dirinya.


57. Dunia yang paling aku sukai ialah wanita solehah.

Wednesday, July 21, 2010

aku memang bermasalah nak bagi tajuk entri hokey


rindu saya tak? (ok soklan perasan)
mari teruskan minggu-minggu yang berlalu dalam bulan rejab, dan kini aura-aura ramadhan mulai terasa apabila peniaga-peniaga berlumba-lumba jual kurma yang harganya mampu mencecah rm70 hanya untuk 1/2 kg (ok masa ni aku buat muka jakun)
dah nak sama harga dengan baju raya aku yang tak semenggah tu hokey

apapun aku melalui minggu-minggu ini dengan bahagia kerana kehadiran opah tercinta,pakcik & makcik,serta abg sedara aku..
untuk aku yang anak tunggal ini kehadiran sedara mara memang memeriahkan lagi suasana
apatah lagi tengok abah tersenyum tak berhenti walaupun mungkin gigi dah tak de kekekeke

malam tu kitaorang tak pegi mana pun just habiskan masa bersama..makan laksa sampai kembung..pastu mengerjakan pulut durian sambil tengok gambar-gambar lama memang aktiviti yang mengembirakan

apa yang pasti aku tertunggu-tunggu kedatangan adik-adik abah dan abang abah jumaat ini..pastinya meriah lagi rumah kecil ku itu apa yang pasti mesti ada aktiviti makan-makan (hokey tu je yang kau tau kan)

lama kan tak buat luahan hati

tak pe nama blogkan diari
jadi
tak mendatangkan masalah negara pun kekekeke


p/s:tima kasih kepada penglipulara kerana membuat aku tersenyum sampai nak langgar tembok dekat opis (malu) :=)

~nurul ladyana~

Tuesday, July 6, 2010

zee avi~awesome!!!!

sangat suka dengan zee avi ni
suara beliau sanggat merdu
ma favourite song is honey bee(sila dengar!!)
bila tutup mata i rasa macam dekat alam lain hokey..trylah hehehe
i tak tipu

hidup adalah hidup(ok! tajuk ni adalah terlalu sterotaip)


banyak yang berlaku sejak kebelakangan ini
kadang-kadang memang teringin nak hidup ni lurus tanpa bengkang bengkok
tapi ketentuannya tidak begitu
rahsia nak hadapi semua ni?
sentiasa cuba kekalkan sikap tenang walaupun kadang-kadang kita terlarut dalam api kemarahan.. (tapi kadang-kadang tak boleh juga)
aku mungkin bukan manusia sempurna
ada cacat sana dan sini
bukan senang nak kekalkan ketenangan dalam diri kita
aku mungkin mudah lupa..mudah menyalahkan keadaan
tetapi aku lupa
Allah lebih tahu mengapa sesuatu itu terjadi pada kehidupan kita
dan pengajarannya mungkin lambat untuk kita sedari
ah itulah hidup
kini aku berjanji pada diri sendiri
akan menghargai apa yang terjadi disekeliling ini
apa yang ada didepan mata..
walau mungkin impian-impian hati kian terkubur(contoh mcm sambung study)
insyaAllah ada rezeki di hadapan nanti
apa yang penting sekarang ialah keluarga..abah..ibu.. (ok susah nak pujuk abah back to hsptal ctnue kemo haish)
dan orang-orang disekeliling..
dan mula merepekkan cik nurul?
apa pun terjadi aku tetap syg org disekeliling aku
terima kasih kepada mereka dan insan yg pernah hadir dlm hidup ini..merekalah semangat aku

p/s: er ada sesiapa nak jual gitar second hand..sila pm sy.sy nak beli (buat muka kesian).ok tak de kaitan...

Thursday, July 1, 2010

hidup bagai novel..


pernah tak korang nangis baca novel?
pernah tak korang nangis tengok drama?tak kisahlah korean ke,malay ke,org putih ke,
pernah tak korang nangis tengok filem? khasnya hindustan plus pulak lagu2 yang mendayu2..kasi guling2
(dah guling banyak kali turun gaung pun tak mati~pelik gak aku)

hapa?

tak pernah?
(ayat klise dari kaum lelaki hokey!) padahal bantai nangis sampai tak lalu makan


pernah tak korang terpikir kalau dipikir-pikir sebenarnya hidup kita seharian ini boleh dikatakan bagai sebuah novel,drama atau filem?


~sebenar-benarnya sesuatu novel,drama atau filem itu diadaptasi dari kehidupan manusia sehari2 walaupun ada yang goreng-goreng~tapi tak mustahil yang goreng2 tu akan terjadi kepada sesiapa je dekat dunia ni dengan izin ALLAH~
okey kepala dah berdeyut sebab dah mula tak paham dengan apa yang aku tulis dekat atas ahaks

kenapa tertiba aku duk pikir benda ni
sebab masa aku kecik-kecik
zaman rajin baca novel
aku selalu cakap dlm hati..
eleh ni cerita je manalah boleh jadi mcm ni dalam kehidupan kita
tapi...
bila aku mula dewasa..

tiba-tiba aku tidak dapat menyangkalkan bahawa tak mustahil apa yang terjadi dalam novel akan terjadi dalam kehidupan kita...
ada sehari tu dah puas nangis-nangis...dah kesat air hingus segala bagai
tetiba boleh terlintas pulak dalam kepala ni " eh dah macam dalam novel pulak hidup aku ni"

hokey
dah dah berenti merepek cik nurul

p/s: kenapa lagenda budak setan..hehehe (senyum rahsia)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails